A mitjans de 2021, la Gemma, la Maria José i la Conxi van presentar una nova iniciativa del Centre Excursionista de Terrassa, FEMalpí: un seguit d’activitats orientades a explorar l’alta muntanya, practicar una mica la tècnica alpinista i, sobretot, aprendre a fer-ho amb seguretat.

La seva presentació era tot una declaració d'intencions. Es dirigien a tots els socis i les sòcies del Centre que vulguessin practicar l’alta muntanya i descobrir els magnífics paisatges dels Pirineus. A persones a qui no importi afrontar desnivells elevats, petites dificultats tècniques i llargues caminades. El seu desig era recuperar l’esperit de l’alta muntanya: explorar-la amb grups petits, dormir amb tenda o fer bivac quan el temps ho permeti, gaudir de les primeres i les últimes llums del dia al cor de la muntanya i sentir l’emoció de pujar dalt de pics sovint poc freqüentats. També volien compartir aquell coneixement de la muntanya que havien après d'altres persones i allò que hi han anat incorporant amb la seva experiència.

Ara Femalpí ha crescut. A la Gemma, la Maria José i la Conxi, que continuen al peu del canó, s'hi han afegit l'Eva, dos Davids i el Xavi. Quatre muntanyencs experts que comparteixen l'esperit del Femalpí original i que també hi aportaran el seu temps, les seves idees i la seva experiència.

T'apuntes a descobrir l'alta muntanya amb Femalpí?

Històric

Alta Muntanya

FemAlpí

Tuc de Molières

Us proposem ascendir al Tuc de Mulleres (3.010 m) des de la boca sud del túnel de Vielha, fent nit al refugi de Mulleres. Es tracta d’un refugi lliure que compta amb 18 places, matalassos i mantes. Des del Tuc de Molières gaudirem de les vistes dels grans dels Pirineus (sempre que la visibilitat i la méteo ho permetin): Russell, Margalida, Tempestades, Aneto, Coronas, Pico del Medio, Maladeta, entre d’altres. Dividirem la sortida en dues jornades, aproximant-nos al refugi dissabte matí i atacant el cim diumenge ben d’hora. Dissabte: Deixarem els vehicles a la boca sud del túnel de Vielha i seguirem el camí d’estiu fins al refugi. Seguirem el barranc de Molières i passarem pel salt i la cascada del mateix nom. El camí es fa sense cap dificultat, però cal tenir present que podem trobar alguna congesta de neu i que hi ha una petita grimada que ens farà posar les mans a la roca però que superarem fàcilment. Diumenge: Continuarem la nostra ruta deixant els ibons a mà esquerra i en direcció al coll de Molières. En aquest tram tobarem més neu que el dia anterior. A mida que ens anem aproximant al coll el pendent augmenta i haurem d’anar amb compte. Al coll de Molières hi ha una grimpada en forma de diedre que, tot i ser fácil és una mica exposada. Si cal, la protegirem amb una corda. Un cop superada la grimpada seguirem l’aresta per l’altre vesant, caminant sense dificultat uns 15 minuts fins al cim. De tornada desfarem les nostres passes fins els vehicles, tot passant pel refugi a recollir el material que hi haguem deixat.

13 i 14 de maig de 2023

Alta Muntanya

FemAlpí

Pic Alt del Cubil

El Pic Alt del Cubil (2786 m) és una muntanya situada al nord-est d'Andorra i que forma part del circ de Pessons. És un pic bonic, fàcil i situat en un indret on mai fa mandra de tornar-hi: és un circ sempre sorp`renent! Des d'Encamp. Just a sota de l'estació del Funicamp (funicular que puja a l'estació del Grau Roig), prenem una carretera en pujada cap a la dreta. La seguim durant uns quilòmetres fins que s'acaba als Cortals d'Encamp, on hi ha actualment l'estació intermèdia del Funicamp. Segurament és una instal·lació molt còmoda pels equiadors, però ha destrossat totalment la vall que enllaça la collada d'Enradort amb el poble d'Encamp. Ens preparem i baixem fins al fons de la coma que forma el riu de les Deveses. Anem planejant en direcció est, guanyant poca alçada i trobant la millor traça. Tot i que seguim majoritàriament pel vessant esquerre, en alguns punts cal creuar el rierol. Es tracta d'una maniobra fàcil, ja que hi ha ponts de neu per passar per sobre sense cap problema. Durant una bona estona guanyem ben poca alçada, ja que progressem pel fons de la coma, força planera en aquest tram. Ben aviat, a la nostra dreta s'obre una coma transversal força més dreta que apunta cap a l'Alt del Griu (2.876 m.), amb una silueta ben dentada.Deixem enrere aquesta coma i continuem en direcció a l'est seguint la coma principal del riu de les Deveses fins a un punt en que s'estreny força. Des d'aquí ja veurem un circ majestuós. Al cap`de poc arribarem als estanys del Griu. A partir d'aquest punt pugem una pala bastant més dreta, d'uns 200 m de desnivell, que ens acompanyarà fins a l'avantcim des del qual on veiem la petita cresta formada per blocs granítics que ens acostarà al cim. No és gens difícil i dona un aire més alpí a la sortida, però cal vigilar! En 10 minuts de crestejar arribarem a dalt el cim de 2.831 m. Podrem contemplar el bonic paisatge panoràmic. Als nostres peus, cap al sud, el circ de Pessons. Més cap a l'est, al fons, l'estació d'esquí del Grau Roig, sobre la qual s'alcen els pics d'Envalira. També veiem ben a prop el Montmalús i el pic de Pessons i, més enllà, la zona de la Tossa Plana de Lles. La tornada es fa pel mateix camí de l'ascensió.

Dissabte, 3 de febrer de 2024

Subscriu-te al butlletí

Rebràs un correu setmanal amb l'agenda d'activitats

Fent ús d'aquest formulari, accepto la Política de Privacitat del Centre Excursionista de Terrassa.

Aquest lloc web utilitza cookies de tercers amb la finalitat de realitzar tasques d'anàlisi. L'accés i ús del lloc web implica la seva acceptació. Per canviar les teves preferències o ampliar la informació, pot accedir a la nostra Política de Cookies