Serra de la Portadora

Començarem deixant la C28, al Palà, on ens desviarem a l’esquerra per creuar-la. El pas està indicat al terra amb pintura vermella i hi ha uns indicadors que informen de la direcció a la urbanització de la Creu. Un cop creuat, seguirem pel carrer dels Torrents, per anar a buscar el camí de la Creu, que es troba dins de la urbanització del mateix nom. Buscarem un lloc per deixar els cotxes. A peu, seguirem aquest camí, fins a anar a buscar el camí Ral, també anomenat camí romeu. En el pas d’aquest camí romeu encara es poden trobar restes de les reformes que Pere el Cerimoniós va manar fer amb lloses , murs i desguassos perquè la pluja no el malmetés. Des d’aquí ja es pot veure l’enrunat Hostal de la Creu. Aquest camí anava segurament des de la vila d’Ègara fins a Montserrat. L’Hostal rep el nom d’una desapareguda creu de terme que hi havia en aquest lloc.

En arribar a l’Hostal de la Creu se’ns obre una magnifica vista de Montserrat i, al seus peus, de Monistrol. Val la pena fer-hi una parada i gaudir del lloc i de la vista. Segurament els romeus feien aquí l’alto en el seu peregrinatge, ja que arribaven de diferents indrets de Catalunya, ja fos de nit o per recuperar forces. Les vistes de la gran muntanya en arribar al pla on hi ha l’Hostal devien ser meravelloses i imponents per a aquests viatgers. Avui aquesta visió encara ens reconforta.

Deixarem el pla del Hostal per agafar una pista de terra en direcció sud-est, per la carena anomenada Serra de Cul de Portadora, on podrem observar la flora d’aquest indret. Seguirem fins al camí i passarem pel coll de Cabra. Les vistes de Montserrat cada cop són més espectaculars, i fent camí ja podem veure el turó de Cul de Portadora, de 461 metres, fita de la sortida d’avui. En arribar als peus del turó buscarem un corriol, amb un accés una mica complicadet, que ens portarà a dalt i, aquí sí, la vista de Montserrat és imponent. Estem davant de la variant oriental per on puja l’aeri. En aquest punt és donen la mà el Baix Llobregat i el Bages i, girant la vista, es veu la part que correspon al Vallès Occidental, com la serra de l’Obac i la Mola de Sant Llorenç del Munt; en un mateix punt conflueixen tres comarques catalanes. Aquestes muntanyes tenen un especial atractiu, formen part de la serralada prelitoral.

En aquest terreny s’hi ha trobat material arqueològic, datat de l’època ibera, com ara fragments ceràmics i diverses restes d’àmfora i d’altres objectes que daten dels segles II-III a. C. La pluja n’ha provocat l’erosió i avui és pràcticament impossible que es pugui trobar algun element o estructura d’aquest possible assentament. Dalt del turó, que és planer, podrem veure algunes plantes i arbres. Aquest turó, veient-lo des de lluny, sembla talment la figura d’una portadora cap per avall. El nom prové d’aquesta forma. Actualment és un punt fascinant per a l’observació. La senyera, ara un parrac, que hi oneja és impulsada constantment pel vent que sempre hi bufa. Hi ha un petit santuari a la verge morena i una caseta metàl·lica on es guardava una petita estació meteorològica , avui buida i feta malbé.

Retornarem desfent el camí d’on hem vingut fins a trobar els cotxes. Si el temps ens acompanya val molt la pena poder mirar i resseguir les runes de l’Hostal de la Creu.

Esperem que en gaudiu.

Detalls de la sortida

• Sortida: 8.00 h davant del Centre Cultural
  • Dificultat: fàcil
  • Caminarem en total, entre anada i tornada, 10 km des d’on deixem els cotxes.
  • Caldrà porta aigua, l’esmorzar, bon calçat i pals.
  • Per participar a les sortides del Centre Excursionista de Terrassa cal estar en possessió de l'assegurança. En cas de no tenir-la podeu contractar-ne una de temporal en fer la inscripció

Activitats relacionades

Actualitat

22/04/2024

Projecte REFERENTS

Subscriu-te al butlletí

Rebràs un correu setmanal amb l'agenda d'activitats

Fent ús d'aquest formulari, accepto la Política de Privacitat del Centre Excursionista de Terrassa.

Aquest lloc web utilitza cookies de tercers amb la finalitat de realitzar tasques d'anàlisi. L'accés i ús del lloc web implica la seva acceptació. Per canviar les teves preferències o ampliar la informació, pot accedir a la nostra Política de Cookies